Future Snoops: “Yapay zeka, elimizdeki en güçlü sürdürülebilirlik araçlarından birine dönüşebilir”
Trend ajansı Future Snoops'un (FS) yapay zekanın iklim üzerindeki etkilerini ele aldığı son "Sustainability No Filter" webinarında konuşan Sürdürülebilirlik Direktörü Emma Grace Bailey, "Gelecek, önceden yazılmış bir senaryo değil. Yapay zekanın yaratacağı etki, tamamen onu nasıl kullanmayı seçtiğimize bağlı. Eğer bilinçli hareket eder, sorumlu tasarımlar yapar ve bir amaç doğrultusunda adımlar atarsak, yapay zeka önümüzdeki on yılda sürdürülebilirliğin en güçlü itici güçlerinden birine dönüşebilir," ifadelerini kullandı.
Yapay zekanın çevresel ayak izi göz ardı edilemeyecek bir endişe kaynağı olmayı sürdürse de, oturumda öncelikli olarak yapay zekanın halihazırda somut sürdürülebilirlik kazanımları sağladığı alanlara odaklanıldı. FS, yapay zekanın markaların daha iyi ürünler tasarlamasına, atığı azaltmasına, tedarik zincirlerini optimize etmesine ve iklim ile hava koşullarına bağlı riskleri hafifletmesine nasıl yardımcı olduğunu gösteren uygulama örneklerini paylaşıyor.
FashionUnited, moda endüstrisi için öne çıkan bazı örnekleri mercek altına alıyor:
Ürün kararlarından tedarik direncine: Yapay zeka moda endüstrisinde sürdürülebilirliği nasıl şekillendiriyor?
1. Gelişmiş kaynak kullanımı dahil ürün tasarımı:
Bailey, normalde yıllar sürecek süreçleri kısaltan yapay zekanın, "küresel veri tabanlarını tarayarak, farklı kombinasyonları test ederek, performans ve etki tahmini yaparak" markaların daha düşük çevresel etkiye sahip materyalleri belirlemesine giderek daha fazla yardımcı olduğunu açıklıyor. "Kullanılan elyafın yüzde 86'sını pamuk ve polyesterin oluşturduğu" gerçeği göz önüne alındığında, bu durum markaları iklimsel dalgalanmalara ve tedarik risklerine karşı savunmasız bıraktığı için özellikle kritik bir önem taşıyor.
Moda dünyasından bir örnek, yapay zeka destekli eko-tasarım aracı kumaşların ve yardımcı malzemelerin çevresel etki değerlendirmelerini gerçek zamanlı olarak gösteren Fairly Made. Bailey, "Kullanıcılar parametreleri değiştirdikçe, ürünün genel iklim değişikliği puanı da anlık olarak değişiyor," diyerek yapılan tercihlerin bir ürünün yaşam döngüsü boyunca çevresel ayak izini ve tedarik zincirindeki insanlar üzerindeki etkisini nasıl değiştirdiğini gözler önüne seriyor.
2. Atığı azaltmak için sanal numuneleme
Bailey, "materyallerin yüzde 35'inin ürünler tüketicilere ulaşmadan israf edildiği" numuneleme sürecinin (kaynak: Common Objective), modanın en çok atık üreten süreçlerinden biri olmaya devam ettiğini belirtiyor. Bu noktada, yapay zeka destekli sanal numuneleme güçlü bir çözüm olarak öne çıkıyor.
Fiziksel numunelere hâlâ ihtiyaç duyulsa da –"yarattığımız şeye dokunma ve onu hissetme ihtiyacımız devam ediyor"– yapay zeka tarafından oluşturulan dijital prototipler, tasarımların üretime geçmeden önce görselleştirilmesine, geliştirilmesine ve onaylanmasına olanak tanıyor. Bu da dünya genelinde sürekli gidip gelen numune sayısını önemli ölçüde azaltıyor.
Örneğin tasarımcı Theophilio, İlkbahar/Yaz 2026 koleksiyonu için Raspberry AI ile bir iş birliği yaptı. Bailey'nin aktardığına göre, platformun eskizden görsele dönüştürme aracını kullanan tasarımcı, "birden fazla fikri anında görselleştirmeyi" başararak tasarım iş akışlarını "yüzde 40 hızlandırdı" ve fiziksel prototip ihtiyacını "yüzde 60 oranında azalttı".
3. Kalıp ve beden uyumunu iyileştirme
Bailey, "müşteriler tarafından iade edilen tüm ürünlerin yüzde 44'e varan bir kısmının bir daha asla kimse tarafından kullanılmadığını" (kaynak: ReBounc) ve bu ürünlerin genellikle "yakıldığını veya çöp sahalarına atıldığını" söylüyor.
İadelerin en büyük nedenlerinden birinin ise beden uyumsuzluğu olduğunu ekliyor. Yapay zeka destekli kalıp araçları, bu sorunu giderek daha fazla satın alma noktasında çözüyor. Örneğin Nike Fit, artırılmış gerçeklik ve yapay zeka kullanarak müşterilerin ayaklarını akıllı telefon aracılığıyla tarıyor ve her ayağın haritasını 13 noktalı bir ölçüm sistemiyle çıkararak yüksek hassasiyetli beden önerileri sunuyor. Bailey, "Bu uygulamayı ne kadar çok kişi kullanırsa, yapay zekanın tahminleri de o kadar isabetli olacaktır," diye belirtiyor.
"Benzer şekilde Levi's da müşterilerin baştan aşağı görünümleri görselleştirmesine olanak tanıyan yapay zeka destekli kombin araçlarını genişletiyor," diye devam eden Bailey, bu sayede müşterilerin satın aldıkları ürünlerin kendilerine uygun olacağı konusunda daha emin hissetmelerine yardımcı olunduğunu vurguluyor.
4. İkinci el satış ve geri dönüşümü ölçeklendirme
Wrap'e göre, bir ürünün çevresel etkisinin yüzde 80'i tasarım aşamasında belirleniyor. Future Snoops'un ifadesiyle: "Yapay zeka artık ürün durumunu tespit ederek, orijinalliği doğrulayarak ve materyalleri daha doğru ve verimli bir şekilde ayrıştırarak markaların ikinci el satış ve geri dönüşüm süreçlerini iyileştirmesine yardımcı oluyor. Fiyatlandırma için yıpranma payını tespit etmekten tekstil veya materyal ayrıştırmasını otomatikleştirmeye kadar yapay zeka, döngüsel sistemleri daha verimli hale getirerek ürünlerin daha uzun süre kullanımda kalmasını sağlıyor ve atığa dönüşen hacmi azaltıyor."
Bu alandaki dikkat çekici bir örnek, ikinci el ürünleri doğrudan markanın ana e-ticaret platformuna entegre eden Trove ile Patagonia'nın iş birliği. Yapay zeka; orijinallik doğrulaması, envanter yönetimi ve lojistik süreçlerini destekleyerek müşterilerin yeni ve ikinci el ürünleri, tutarlı kalite ve hizmet standartları korunarak, bir arada satın almasına olanak tanıyor.
5. Tedarik zinciri zekası ve iklim riski yönetimi
Bailey, "Küresel karbon emisyonlarının yüzde 60'ından fazlası tedarik zincirlerinden kaynaklanıyor (kaynak: WEG)," diye belirtiyor ve markaların bu emisyonların nerede meydana geldiği konusunda genellikle çok sınırlı bir görünürlüğe sahip olduğunu vurguluyor. Yapay zekanın, insanların ulaşamayacağı bir ölçekte ve hızda veri toplama ve analiz etme yeteneği, bu durumu değiştirmeye başlıyor.
DHL gibi lojistik sağlayıcıları, sevkiyat hacimlerini yüzde 95'e varan bir kesinlikle analiz etmek için şimdiden yapay zeka destekli rota optimizasyonunu kullanıyor. Bu sayede son teslimat planlaması iyileştiriliyor, bekleme süreleri azaltılıyor ve yakıt verimliliği artırılıyor.
Aynı zamanda, IKEA gibi şirketlerdeki yapay zeka destekli talep tahmin araçları, talebin daha doğru öngörülmesine yardımcı olarak aşırı üretimi ve gereksiz nakliyeyi azaltıyor.
BCG'ye göre, iklim kaynaklı tedarik zinciri kesintileri şirketlere şimdiden yıllık ortalama 182 milyon dolara mal oluyor. Bailey, yapay zekanın hava durumu modellerini ve kesinti risklerini sürekli analiz ederek iklim riski yönetimini güçlendirebileceğini, böylece markaların aşırı hava olaylarını öngörüp durum büyümeden tedarik veya üretim süreçlerini ayarlamalarına olanak tanıyacağını belirtti.
Moda üreticisi Katty Fashion, tedarikçi kaynaklı zafiyetleri gerçek zamanlı olarak analiz etmek amacıyla tedarik zincirinin ve fabrika süreçlerinin bir dijital ikizini geliştiriyor. Sistem, iklim, haber ve hava durumu verilerini birleştirerek gelecekteki risk bölgelerini belirleyebiliyor ve kesintiler meydana geldiğinde üretim hatları ile işçi vardiyalarında düzenlemeler önerebiliyor.
Son olarak Bailey, Bain & Company'ye göre sürdürülebilirlik ekiplerinin zamanının yüzde 80'ini alabilen bir süreç olan ÇSY (ESG) raporlamasında yapay zekanın rolüne dikkat çekti. Konica Minolta'nın ESG AI'ı ve Positive Luxury'nin Briink ile yaptığı iş birliği gibi yapay zeka destekli araçlar, veri toplama ve ÇSY değerlendirmelerini kolaylaştırarak manuel iş yükünü azaltırken doğruluğu artırıyor.
Bailey sözlerini, "Yapay zekanın çevresel bir maliyeti var, ancak bize aynı zamanda olağanüstü yeni yetenekler de kazandırıyor. Eğer sorumlu bir şekilde tasarım yapar ve bir amaç doğrultusunda hareket edersek, önümüzdeki on yılda sürdürülebilirliğin en güçlü itici güçlerinden birine dönüşebilir," diyerek tamamladı.
- Yapay zeka uzmanları ve meraklıları 2026'da moda ve perakende sektöründen ne bekliyor
- Modada Yapay Zeka: Hunkemöller müşteri içgörüsü, fiyat optimizasyonu ve mağaza kümelemesi için yapay zekayı nasıl kullanıyor
- Ayna ayna söyle bana, en şık kim bu dünyada?
- Future Snoops: “Ya asıl tehdit yapay zekanın kontrolü ele alması değil de bizim geri çekilmemizse?”
- Karl Lagerfeld kreatif direktörü Hun Kim: “Yapay zeka artık bir deney değil, bir zorunluluk”
- Yapay zeka ürün keşfini yeniden tanımlıyor ve ürün sayfasını modanın yeni giriş kapısına dönüştürüyor
- Modada Yapay Zeka: H&M Kreatif Direktörü Jörgen Andersson, Dijital İkiz yolculuğunu anlatıyor
- Botika, yapay zeka destekli moda fotoğrafçılığı ile marka içerik üretimini nasıl dönüştürüyor
- Desigual, yaratıcı evrenini genişletmek ve operasyonlarını optimize etmek için yapay zekayı benimsiyor
- Lüks ve Yapay Zeka: Ufukta insanüstü müşteri danışmanları mı var?
- Tüm yapay zeka haberleri için tıklayın
Kaynaklar:
- FS Live Webinarı: Yapay Zekanın İklim Gerçekliği, 11 Aralık 2025.
- Bu makalenin yazımında ve röportajın deşifresinde yapay zeka araçlarından destek alınmıştır.
Bu makale, bir yapay zeka aracı kullanılarak Türkçeye çevrilmiştir.
FashionUnited, dünya çapındaki moda profesyonellerinin haberlere ve bilgilere daha geniş erişimini sağlamak amacıyla yapay zeka dil teknolojisinden faydalanmaktadır. Doğruluğa özen gösterilse de, yapay zeka çevirileri sürekli olarak gelişmektedir ve şu an için tamamen kusursuz olmayabilir. Bu süreçle ilgili herhangi bir sorunuz ya da yorumunuz varsa, bize info@fashionunited.com adresinden ulaşabilirsiniz.
OR CONTINUE WITH