• Home
  • News
  • Fairs
  • IFCO: Türk moda dünyası, Avrupa'yı birçok fırsat ve zorluğun bulunduğu bir pazar olarak görüyor

IFCO: Türk moda dünyası, Avrupa'yı birçok fırsat ve zorluğun bulunduğu bir pazar olarak görüyor

Türk Moda Sektörü, Avrupa Pazarında Fırsatları ve Zorlukları Değerlendiriyor
By Sylvana Lijbaart

loading...

Scroll down to read more
Fairs|Rapor
IFCO'nun altıncı edisyonu 7-9 Ağustos tarihleri arasında gerçekleşti. Credits: FashionUnited / Sylvana Lijbaart

İstanbul - Türk moda sektörü, yıllardır Bangladeş ve Çin gibi büyük üretici ülkelerle rekabet halinde. Türkiye, kolay olmayan bir dönemde konumunu korumayı başardı. Ülkemiz bunu fiyatlardan ödün vererek yapmıyor çünkü Türk moda dünyasında nicelikten önce kalite gelir ve bu, sektörün sıkı sıkıya bağlı kaldığı bir ilkedir.

Türkiye, stratejik konumu, güçlü altyapısı, cazip fiyatları, çeşitlendirilmiş üretim kapasitesi ve üstün tasarım yetenekleriyle öne çıkıyor. Avrupa ve Asya arasında bir köprü görevi gören ülkemiz, potansiyel bir moda merkezi olma yolunda ilerliyor.

Bu görüş, FashionUnited'ın da davetli olduğu altıncı İstanbul Moda Bağlantısı (IFCO) etkinliğinde de paylaşıldı. Önde gelen tekstil fuarı, 7-9 Ağustos tarihleri arasında İstanbul'da gerçekleşti. Türkiye, bu etkinliği Türk ihracatının hacmini artırmak ve küresel moda endüstrisinde daha fazla yer edinmek için kullanmayı hedefliyor.

IFCO'nun altıncı edisyonunda kalabalık. Credits: IFCO

IFCO'nun altıncı edisyonu küresel ziyaretçileri cezbetti

2023 yılında depremlerle sarsılan Türkiye, yaklaşık iki yıldır yüksek enflasyonla mücadele ediyor. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre 2023 yılında enflasyon yüzde 64,77'ye ulaştı. Temmuz ayında ise yüzde 61,78'e gerileyerek 2022'den bu yana en büyük düşüşü kaydetti. Enflasyonun yıl sonuna kadar yüzde 40 civarında olması bekleniyor.

IFCO, Türk üreticiler ve küresel moda perakendecileri arasında bağlantıları teşvik ederek ekonomik durumu iyileştirmeyi ve yüksek enflasyonu dizginlemeyi amaçlıyor. Fuarın sonbahar/kış edisyonunda bu hedefe ulaşıldığı bildirildi.

Her zamanki gibi, etkinliğin ilk iki günü en çok ziyaretçiyi çekti ve ikinci günde zirveye ulaştı. Üçüncü gün ise katılımcılar tarafından ağırlıklı olarak birbirleriyle iletişim kurmak için kullanıldı. FashionUnited, ziyaretçi sayılarıyla ilgili istatistikleri talep etti ve organizasyondan yanıt bekliyor.

IFCO'da ziyaretçiler. Credits: IFCO
## Türk moda sektörü kaliteden ödün vermiyor

IFCO, dört salona yayılan 30.000 metrekarelik fuar alanıyla, kadın, erkek ve çocuk modası, spor giyim, aksesuar ve denim dahil olmak üzere çeşitli segmentlerden 300 katılımcıya ev sahipliği yaptı. Geçen yılki sonbahar/kış edisyonunu ziyaret edenler, katılımcı sayısının yaklaşık 100 azaldığını fark edecektir.

Geniş ürün yelpazesi, her standın kendi ürünlerini ve hikayesini sergilemesiyle, hangi katılımcıyı önce ziyaret edeceğini seçmeyi zorlaştırdı. Ancak hepsinin ortak noktası yüksek kalite ve görece düşük fiyatlardı.

Son nokta konusunda katılımcılar arasında görüş ayrılığı vardı. Katılımcılar, fiyatların artık pandemi öncesi kadar düşük olmadığı için müşteri kaybettiklerini söylediler. Rusya-Ukrayna ve Gazze-İsrail arasındaki savaşların yanı sıra Çin, Bangladeş ve Mısır'dan gelen artan rekabet de Türk ihracatını etkiliyor.

Örneğin denim üreticisi Vinci, Avrupa pazarına odaklanıyor, ancak Avrupalı markalar ve perakendeciler düşük fiyatlara duyarlı oldukları için üretici Kolombiya ve ABD gibi diğer pazarlara da açılmaya çalışıyor. Uluslararası satış müdürü Hasan Demir, "Her zaman kaliteye odaklanıyoruz ve fiyattan ödün vermeyiz. Bu yüzden yeni pazarlara açılmamız gerekiyor." dedi. ABD, Vinci'nin listesinde üst sıralarda yer alıyor. "ABD, ürünlerinin yüzde 50'sini Bangladeş'ten, yüzde 50'sini ise İtalya ve Türkiye'den tedarik ediyor. Kalite açısından İtalya ikinci sırada yer alırken Türkiye, ABD'ye sadece yüzde 2 ihracat yapıyor."

Fuar katında kalite arayışından bahseden bir diğer marka ise Machinist oldu. Markanın satış uzmanı Ceyhan Olgun, "Bir üretim ülkesi olmak istemiyoruz, markalara en iyi kaliteyi sunmak, güzel markalar inşa etmek istiyoruz. Ekonomik koşullar bir zorluk ancak kalite, niceliğin üzerinde kalmaya devam ediyor. Bu durum bize tasarımlarımızı daha da yüksek bir seviyeye taşıma fırsatı da veriyor." dedi. Machinist, kendisini "orta segmentte üst düzey bir sokak giyim markası" olarak konumlandırıyor ve birçok ziyaretçi tedarikçi ararken fuara markasını satmak için katıldı. Machinist, üçüncü günde yüzden fazla yeni kişiyle iletişim kurarken, birkaç sipariş alındı ve büyük bir Türk perakende grubuyla bir anlaşma tamamlanmak üzereydi.

Nefise ile birlikte katılan Intersivin ve Joy in Joy stantlarında, özellikle Avrupalı markaların ve perakendecilerin fiyatları çok yüksek bulduğu ortaya çıktı. Avrupalı moda perakendecileri ürünlerin genellikle daha ucuz olduğu Asya'ya yöneliyor. Her iki tedarikçiden de düzenli olarak Mısır ile ortaklık kurmaları isteniyor; ancak üçlü, kaliteyi garanti etme gerekçesiyle bu olasılığı reddetti. Intersivin temsilcisi Şahinaz Zahariou, "Yüksek kaliteyi koruyarak doğru müşterileri elde tutarsınız. Çok fazla rekabet olduğunu biliyoruz ama o korku hissini yaşamak istemiyoruz. Türk modasının yüksek kalitesinin bizi bu zor durumdan kurtaracağına inanıyoruz." dedi.

The Core Istanbul'a genel bakış. Credits: IFCO

The Core Istanbul'da yüksek kalite ve tasarım yeteneği

Yüksek kaliteye, fuar alanında 'The Core Istanbul' platformunda özel bir yer verildi. Bu bölümde haklı olarak ilgi odağı olan 22 yeni ve köklü tasarımcı yer aldı. 2BE4A, A Piece Of Work, Alaii, Arzu Kaprol, Be Oz, Bianco E Nero, Denim Heads, Elara Esmer, Esin Barriş, Eynaco, Helin Aydoğan, Heva, Majura by Özlem Erkan, Meltem Özbek, Mert Erkan, Ryderact, Safarah World, Shyz Wear, Syga, Tuba Ergin, Urban Muse, Viola&Vesper gibi isimler bu platforma katıldı.

Arzu Kaprol'ün çalışmaları büyük ilgi gördü. Kendi adını taşıyan marka, deri ve deri benzeri malzemeler kullanan sürdürülebilir bir marka olarak kendini konumlandırıyor. Vejetaryen olan tasarımcı, hayvan derilerinin artıklarını kullandığını çünkü bu malzemenin uzun ömürlü olduğunu açıkladı. "Ürünlerim sonsuza kadar çok iyi durumda kalıyor ve bu sürdürülebilir." Kaprol, kıyafetlerine baskı yapmak için eski teknikleri manuel olarak kullanıyor. Ayrıca çantaları NFT ile donatılmış. Telefonunuzu bir çantanın yanına getirdiğinizde, ürün hakkında daha fazla bilgi edinmek için otomatik olarak web sitesine yönlendiriliyorsunuz. Tasarımcı ayrıca Rusya'dan büyük ilgi gördüğünü de sözlerine ekledi: "Sürdürülebilirliği yeni lüks olarak görüyorlar."

Couveuse Studio - A Piece Of Work, Esin Bariş ve Shyz Wear'ın showroom ve atölyesi. Credits: FashionUnited / Sylvana Lijbaart
Showroom'da Shyz Wear. Credits: FashionUnited / Sylvana Lijbaart

A Piece Of Work, Esin Bariş ve Shyz Wear ortak bir stantta sergilendi. Bu sadece bir tesadüf değildi, markaların arkasındaki tasarımcılar birbirleriyle arkadaş ve aynı zamanda İstanbul'da ortak bir showroom ve atölyeye sahipler. FashionUnited, kırmızı tasarımcı kalpleri Couveuse Studio'ya göz atmaya davet edildi. Ezgi Karayel, Seydullah Yılmaz ve Esin Bariş, atölyeyi ekonomik nedenlerle paylaştıklarını söylediler. Üç genç tasarımcı üç farklı stil sergiliyor: A Piece Of Work iddialı bir dokunuşa sahipken, Shyz Wear sokak giyimine yöneliyor ve cesur baskılar kullanıyor. Esin Bariş ise couture'ü tercih ediyor. Sergi koleksiyonu, Bariş'in kendisi de bir couturier olan babasına ve bir giysinin geçirdiği sürece atıfta bulunuyor. Tasarımcı, son zamanlarda Hakim Ziyech dahil olmak üzere basketbolcular, voleybolcular ve futbolcular için kişiselleştirilmiş takım elbiseler de yaptığını ekledi.

Atölyede Esin Bariş'in babası. Credits: FashionUnited / Sylvana Lijbaart

Avrupa: Türk moda perakendecileri için birçok fırsat sunan bir pazar

Türk moda markaları yıllardır Arap dünyasında, Kuzey Afrika'da ve Rusya'da başarılı ancak Türkiye bu pazarların dışında da yer edinmek istiyor. Fuar, Türk moda perakendecilerini ABD, Güney Afrika ve Avrupa ile buluşturmayı hedefliyor. Daha spesifik olarak, IFCO katılımcıları Avrupa söz konusu olduğunda Alman, Fransız, İspanyol ve İngiliz pazarlarına bakıyor. İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkan Yardımcısı Mustafa Paşahan'ın açılış konuşmasında Avrupa'yı Türkiye'yi desteklemeye çağırması da bu misyonu açıkça ortaya koydu.

Katılımcılar FashionUnited'a özellikle İngiltere'nin ilginç bir pazar olduğunu söyledi. Birincisi, iletişim (İngilizce olarak) kolay olduğu için. İkincisi, Intersivin ve Setre stantlarına göre satın alma gücü Avrupa'nın geri kalanından daha yüksek olduğu için. Parkhande, Riversmell ve Machinist markaları da bu görüşü doğruladı.

Türk moda perakendecileri ayrıca Fransa, İspanya ve İtalya'yı da hedefliyor. It’s Basic ve Gizia'ya göre Türk modası burada kendini gösteriyor ve bu ülkeler nicelikten çok kaliteyi tercih etmeye istekli. Her hafta yeni bir koleksiyonla hızlı modaya odaklanan It’s Basic, Van Tilburg ve Nikki gibi Hollandalı perakendecileri zaten müşterileri arasında bulunduruyor. Couture esintili hazır giyim markası Gizia ise mağazalarını restoranlarla birleştirerek eksiksiz bir deneyime odaklanıyor.

Bu sadece müşteri deneyimini profesyonelleştirmekle kalmıyor, aynı zamanda fırsatları çeşitlendirmekle de ilgili. Yönetim kurulu başkan yardımcısı Batuhan Kutlu, "Zorlu bir dönem. Toptan satış şu anda perakendeden daha fazla zorlanıyor çünkü 'pahalıyız'. Ekonomik açıdan zor durumlarda manevra yapmak için ana işinizin ötesine bakmanız gerekiyor." dedi. Buna karşılık Gizia, bazı mağazalarının yanına restoranlar açtı ve bu konsepti daha da genişletmeyi planlıyor. Ayrıca Gizia, İstanbul'da yeni bir fabrika açmanın ve önümüzdeki 5 ila 10 yıl içinde İngiltere, Fransa, İtalya ve Dubai'de mağazalar açmanın eşiğinde.

Avrupalı moda perakendecilerine olan talep artsa da Türk moda fuarında hala az sayıdaydılar. Katılımcılar FashionUnited'a ağırlıklı olarak Rusya, Arap ülkeleri ve Körfez ülkelerinden ilgili tarafların olduğunu söyledi.

IFCO'nun girişi. Credits: FashionUnited / Sylvana Lijbaart

Türkiye, yüksek kaliteli giyim üretiminin merkezi

Türk moda sektörünün önümüzdeki yıllarda da bayrağı bırakmayacağını söylemek mümkün. Hatta Türkiye, Rusya, Körfez ülkeleri ve Afrika'da giderek daha fazla yer edinmiş gibi görünüyor. Paşahan, FashionUnited ile yaptığı röportajda, artan fiyatlar nedeniyle Avrupalı markaları ve perakendecileri kazanmakta zorlanan ve yüzde 10 ila 13 arasında bir ihracat düşüşüyle karşı karşıya olan ülkenin bu pazarı güçlendirmeye kararlı olduğunu söyledi.

"Sadece Türkiye'de değil, dünya çapında ekonomik zorluklar var. Korona krizinden sonra iki büyük depremle sarsıldık. Fiyatlarımızın yükseldiğini ve Avrupalı perakendeciler için yüksek olduğunu biliyorum, ancak Türkiye fiyatlardan ödün vermiyor. Sadece en iyi kaliteyi hedefliyoruz ve bu da sonuçta en iyi ortaklıklara yol açacaktır." İHKİB başkan yardımcısı net bir mesaj verdi: "Avrupa, bizimle çalışın ve nicelikten önce kalitenin geldiğini kabul edin."

Paşahan, 30 milyar dolar değerinde hazır giyim ihracatı yaptığını belirterek Türkiye'yi güçlü bir ülke olarak görüyor. "Özellikle bu koşullarda Türkiye kenetleniyor ve kendimizi daha güçlü kılmak için birlikte çalışıyoruz. Hazır giyim ihracatımızın yüzde 70'i Avrupa'ya gidiyor. Avrupalı IFCO ziyaretçi sayısı yüzde 16 ila 20 arasında. Bu sayıyı yüzde 50'ye çıkarmayı hedefliyoruz."

İHKİB başkan yardımcısı, Türkiye'nin bir seri üretim ülkesi olmadığını, kalite standartlarını korumaya odaklandığını bir kez daha vurguladı. Ülkenin önümüzdeki dönemde esnek kalması ve kültürel mirasından, coğrafi konumundan ve tasarım yeteneklerinden, aynı zamanda Asya'dan gelen rekabetle başa çıkmak için yeni teknolojilerden ve inovasyonlardan yararlanması gerekecek.

FashionUnited, altıncı edisyona katılmak üzere IFCO'nun davetiyle İstanbul'a gitti.

Bu makale, bir yapay zeka aracı kullanılarak Türkçeye çevrilmiştir.

FashionUnited, dünya çapındaki moda profesyonellerinin haberlere ve bilgilere daha geniş erişimini sağlamak amacıyla yapay zeka dil teknolojisinden faydalanmaktadır. Doğruluğa özen gösterilse de, yapay zeka çevirileri sürekli olarak gelişmektedir ve şu an için tamamen kusursuz olmayabilir. Bu süreçle ilgili herhangi bir sorunuz ya da yorumunuz varsa, bize info@fashionunited.com adresinden ulaşabilirsiniz.

IFCO
Moda Fuarı
Türkiye