Ticaret Savaşı ve Rekabet: Çinli Moda Üreticileri Nasıl Ayakta Kalıyor?
Çin ile ABD arasındaki ticaret savaşının yarattığı artan baskı ve hem yurt içinde hem de Vietnam ve Bangladeş gibi diğer Asya ülkelerindeki rekabetin kızışması, Çin Halk Cumhuriyeti'ndeki hazır giyim üreticilerini yeni önlemler almaya zorluyor.
Artan maliyetler ve tüketici çekimserliğinin küresel piyasayı şekillendirdiği bu dönemde üreticilerin duruma nasıl tepki verdiğini anlamak için Şanghay'daki China International Fashion Fair (CHIC) fuarında görüşmeler yaptık.
İç Pazara Odaklanma
Çin Devlet Başkanı Xi Jinping, Pekin'deki üst düzey konuklarıyla İkinci Dünya Savaşı'nın sona ermesinin 80. yıldönümünü kutlarken, Şanghay moda fuarının en yoğun gününde işler aksamadı. Yine de fuar alanında da başkentteki askeri geçit töreniyle ilgili gelişmeler yakından takip edildi.
Mart ve Eylül aylarında düzenlenen altı aylık moda fuarının bahar döneminde çeşitli markalar ve tasarımcılar koleksiyonlarını sergilerken, Eylül döneminde üretime net bir odaklanma söz konusu. Katılımcı üreticiler genellikle hem tasarımların tamamının markalardan geldiği Orijinal Ekipman Üreticisi (OEM) hem de markaların üreticilerin tasarımlarını kendi isteklerine göre uyarladığı Orijinal Tasarım Üreticisi (ODM) olarak faaliyet gösteriyor.
Çoğu üretici, iç pazara odaklanıyor. CHIC Başkanı Chen Dapeng, geçtiğimiz Çarşamba günü düzenlediği basın toplantısında, katılımcıların yalnızca yüzde 20 ila 30'unun ürünlerini yurt dışına ihraç ettiğini belirtti. Bu oranın pandemi sonrasında düştüğünü, ziyaretçi ve katılımcı sayısının ise bu yıl önceki yıllara göre artış gösterdiğini söyledi.
Tekstil ve Hazır Giyim İhracatı Sabit Kalıyor
Çin Giyim Derneği (China National Garment Association) üyesi Chen, küresel piyasada zorluklar yaşandığını ve bunlardan birinin de Çin ile ABD arasındaki ticaret savaşı olduğunu ifade etti. Ancak şimdiye kadar Çinli üreticiler üzerindeki etkiler çok güçlü olmadı. Chen'e göre, Ocak ve Haziran ayları arasında ABD'ye yapılan ihracatta yalnızca küçük bir düşüş yaşandı. Buna karşılık, Avrupa'ya yapılan sevkiyatlar arttı.
Çin Genel Gümrük İdaresi'nin (GAC) açıkladığı verilere göre, Çin'in tekstil, hazır giyim ve aksesuar ihracatı, yılın ilk altı ayında bir önceki yıla göre yüzde 0,8 artarak 143 milyar ABD dolarına (122 milyar Euro) ulaştı. Sektörlere bakıldığında ise hazır giyim ihracatı yüzde 0,2 düşüşle 73,5 milyar ABD dolarına gerilerken, tekstil ihracatı yüzde 1,8 artışla 70,52 milyar ABD dolarına yükseldi.
Üreticiler ABD ile Ticaret Savaşına Tepki Veriyor
ABD ve Çin arasındaki gümrük vergisi anlaşmazlığı şu anda 10 Kasım'a kadar askıya alındı. Böylece, Nisan ayında açıklanan yüksek gümrük vergileri – Çin ürünlerine yüzde 145'e, ABD ürünlerine ise yüzde 125'e varan ithalat vergileri – şimdilik uygulanmayacak. Ancak hâlihazırda Çin'den ABD'ye yapılan ithalata yüzde 30, ABD'den Çin'e yapılan ithalata ise yüzde 10 gibi yüksek vergiler uygulanıyor. Buna ek olarak, daha önce “De-minimis” kuralıyla vergiden muaf tutulan 800 ABD dolarının (688 Euro) altındaki ticari paketlerin ithalatında gümrük muafiyeti kaldırıldı. Bu değişiklik Ağustos sonundan itibaren tüm ülkeler için geçerli olsa da Çin, Mayıs ayından beri bu durumdan etkileniyor.
Shanghai Dragon Corporation, ABD pazarındaki değişikliklere tepki olarak iç giyim markası Threegun'ın ürün yelpazesinde değişikliğe gidiyor. Shangtex Fashion Company bünyesindeki Çinli tekstil üreticisi, ABD'deki online satış devi Amazon üzerinden doğrudan satış kanalında pamuklu ürünleri listeden çıkardı. Dragon Genel Müdürü Samuel Feng, bu sayede maliyetlerden tasarruf sağlamayı hedeflediklerini açıkladı. Daha önce ürünlerde yüzde 40 ila 50 oranında pamuk kullanılıyordu.
ABD pazarındaki değişiklikler nedeniyle, gelirinin yüzde 90'ını diğer markalar için üretim yaparak yurt dışında elde eden şirket, şimdi Avrupalı müşterilerle daha fazla çalışmayı umuyor. Şu anda Avrupa'da 15 büyük ve birkaç küçük ortakla çalıştıklarını belirten Feng, fuarda Norveçli müşterilerle de görüşmeler yaptıklarını, uzun vadeli iş birliği üzerine çalıştıklarını ve gelecek yıl için planlar yaptıklarını söyledi.
Avrupa'nın yanı sıra Orta Doğu ve birçok Afrika ülkesinde de işlerinin büyümeye devam ettiğini belirten Feng, rakamların başarılı bir stratejinin göstergesi olduğunu ifade etti. Şirket, Feng'in verdiği bilgilere göre, geçen yıl 2023'e kıyasla ciro ve kârda yüzde beşlik bir artış kaydetti.
Qingdao Qianfeng CapArt International Corporation sözcüsü, ürün başına fiyatları 0,1 ila 0,2 ABD doları arasında artırdıklarını açıkladı. Çinli şapka uzmanı, kendi beyanına göre New Era ve Fanatics gibi büyük ABD spor giyim markalarının yanı sıra Alman erkek giyim markası Lerros ve Bestseller markası Jack & Jones gibi Avrupalı hazır giyim tedarikçilerini de müşterileri arasında sayıyor.
ABD pazarı, yüzde 80'e varan ciro payıyla şirket için hâlâ en güçlü pazar konumunda. Kalan yüzde 20'lik pay ise başta Avrupa ve Güneydoğu Asya ülkeleri (kendi iç pazarları ve Kore) olmak üzere diğer pazarlardan geliyor. Ancak şapka uzmanı, genel olarak düşen rakamlarla mücadele ettiği için Güney Amerika'da da yeni müşteriler arıyor.
Doğu Çin'in Qingdao şehrindeki şirketin üretim maliyetleri geçen yıl yüzde 5 ila 10 arasında artarken, sipariş hacmi yaklaşık yüzde 10 azaldı. Yeni müşterilerin yanı sıra, bu dönemde özellikle New Era ile olanlar gibi uzun vadeli iş birliklerine odaklandıklarını belirten sözcü, "Müşterilerimiz bizimle çalışmaya devam ediyor, ancak sipariş hacimleri düşüyor" dedi.
Üreticiler ve markalar arasındaki yakın iletişim, mevcut durumda çok daha önemli. CHIC Başkanı Chen Dapeng, ancak bu şekilde artan ithalat vergileri gibi engellerin birlikte aşılabileceğini ve tarafların ek maliyetler konusunda görüşerek paylaştığını belirtti.
Dış Kaynak Kullanımı ve Maliyetleri Düşürme
Qingdao Qianfeng CapArt, artan rekabetle başa çıkmak ve maliyetleri düşürmek için yılbaşından bu yana Gana'da bir üretim tesisine yatırım yapıyor. Uzun vadede ürünlerinin yaklaşık yüzde 30'unun orada üretilmesi planlanıyor. Bu yatırımda öncelik, basit modellere veriliyor. Daha karmaşık modeller ve nakış gibi detaylar ise yerel fabrikada üretilmeye devam edecek.
CHIC Başkanı Chen de benzer bir değişime tanık olduğunu belirtiyor. Çinli üreticiler, üretimlerinin bir kısmını Vietnam, Bangladeş, Myanmar ve Mısır gibi ülkelere kaydırıyor. Ancak Chen de yalnızca basit triko ve tişört gibi ürünlerin bu ülkelerde üretildiğinin altını çiziyor. Daha fazla teknik bilgi birikimi gerektiren yüksek kaliteli üretim için Çin'de kalmaya devam ediyorlar.
Ayrıca, uzmanlık alanları nedeniyle başka ülkelere yönelemeyen şirketler de giderek artan bir şekilde yeni dijital çözümlere yöneliyor. Yapay zekâ kullanımı, üretimi daha verimli hale getirmenin yollarından biri. Bu sayede ABD pazarındaki değişikliklere daha iyi tepki verilebiliyor.
Asgari Ücretler
Çinli üreticilerin ihracat faaliyetlerinde, bulundukları bölge de önemli bir rol oynuyor. Çin'in asgari ücret yönetmeliklerine göre, asgari geçim masrafları ve bölgenin ekonomik gelişimi gibi faktörler nedeniyle her eyalette yerel yönetimler tarafından belirlenen farklı asgari ücret standartları geçerli.
Şanghay, şu anda aylık 2.740 Renminbi Yuan (yaklaşık 327 Euro) ile en yüksek asgari ücrete sahip. Bloomberg gibi çeşitli medya kuruluşlarının haberine göre bu rakam, Temmuz başında 2.690 Yuan'dan yükseltildi. Shanghai Senfang Textile Apparel'ın Pazarlama Müdürü Annora Qin, bu nedenle özellikle ABD'li markaların diğer eyaletlerdeki tedarikçilere yöneldiğini açıklıyor.
Ceket uzmanı olan şirket, kısa süre önce Ralph Lauren'in çocuk giyim hattının bir temsilcisiyle görüşmelere yeniden başlamış, ancak fiyatlar çok yüksek olduğu için anlaşmaya varamamış. Şirketin ihracatında odak noktası, Helly Hansen, Paul Smith, Pinko ve Le Coq Sportif gibi markalarla çalıştığı Avrupa. Japonya da önemli bir ihracat pazarı.
Bu makale, bir yapay zeka aracı kullanılarak Türkçeye çevrilmiştir.
FashionUnited, dünya çapındaki moda profesyonellerinin haberlere ve bilgilere daha geniş erişimini sağlamak amacıyla yapay zeka dil teknolojisinden faydalanmaktadır. Doğruluğa özen gösterilse de, yapay zeka çevirileri sürekli olarak gelişmektedir ve şu an için tamamen kusursuz olmayabilir. Bu süreçle ilgili herhangi bir sorunuz ya da yorumunuz varsa, bize info@fashionunited.com adresinden ulaşabilirsiniz.
OR CONTINUE WITH